یکی از مهمترین عناصر دکوراسیون در هر خانه، فرش است. فرش‌ها، به خصوص فرش‌های دستباف ایرانی، یک اثر هنری محسوب می‌شوند و نقش‌ها و انواع مختلفی دارند که هر یک سبک و حال و هوای خاصی در خانه ایجاد می‌کنند. این تنوع در بسیاری موارد موجب سردرگمی خریداران و در نهایت انتخاب فرش‌های نامناسب می‌شود. بیشتر افراد به فروشگاه‌ها مراجعه و با توجه به بودجه خود بهترین فرش را انتخاب می‌کنند. نکته‌ای که معمولا فراموش می‌شود این است که هر فرشی، هر چقدر هم که زیبا و باکیفیت باشد، مناسب هر خانه‌ای نیست و انتخاب فرش مناسب، اصول و قواعدی دارد.


فرش باید با توجه به نوع دکوراسیون انتخاب شود و کاربری آن از پیش تعیین شده باشد. فرشی که برای اتاق پذیرایی انتخاب می‌شود با فرش اتاق خواب از لحاظ جنس و طرح متفاوت است. با هم به بررسی نکاتی می‌پردازیم که لازم است در هنگام انتخاب فرش برای منزل به آن‌ها دقت شود.

 

· برای انتخاب فرشی مناسب و ایده آل اولین قدم این است که نحوه استفاده از اتاق و نوع کاربرد آن را در نظر داشته باشید. برای مثال، فرشی که در یک اتاق پذیرایی پر رفت و آمد و یا در یک اتاق ناھارخوری شلوغ انداخته می شود حتما باید قابلیت پا خور بودن را داشته باشد و برای استفاده ھای طونی مدت و مقاوم بودن در برابر گرد و غبار انتخاب شود ولی برای فضایی مانند اتاق خواب که مکانی برای استراحت است و چندان پررفت وآمد ھم نیست می توانید از فرشی با جنسی لطیف و از طیف رنگ ھای روشن استفاده کنید. با استفاده از این نوع فرش فضای اتاق نیز ملایم تر و لطیف تر نمایان می شود.

 

هم چنین بخوانید:22 ایده برای بهتر ساختن اتاق خواب (قسمت دوم)

 

 

·  در دومین قدم بھتر است به سبک زندگی تان توجه خاصی داشته باشید. اگر کودک نوپایی دارید، بھتر است از طرح ھا و نقش ھایی استفاده کنید که شلوغ و تیره ھستند و کثیفی را نمایان نمی کنند. اگر از آن دسته افرادی ھستید که خانواده کم جمعیت دارید و عادت به رفت و آمد و شلوغی ندارید، بھتر است از فرشی که دارای نقوش کم و به رنگ روشن است، استفاده کنید.

 

·توجه داشته باشید که فرش ھای تک رنگ تیره، مانند آبی نفتی، مشکی یا قھوه ای مایل به شکلاتی به سادگی لکه ھای روشن و یا دوده ھا را نمایان می کنند و فرش ھایی که دارای رنگ ھای بسیار روشن ھستند، مانند سفید و یا کرم گرد وغبار و جای پا را نشان می دھند. اگر فرشی را برای محوطه بیرونی خانه می خواھید، بھتر است محیط خارج خانه و میزان آلودگی را در نظر بگیرید تا فرش جلوی در کثیف نمایان نشود.

 

هم چنین بخوانید:روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون

 

·اگر فضای کوچکی در خانه دارید و می خواھید بزرگ تر نمایان شود، بھتر است از فرش ھایی که دارای رنگ ھای روشن ھستند استفاده کنید و بالعکس اگر فضای خانه تان بسیار بزرگ و کم اثاثیه جلوه می کند، بھتر است که از فرش ھایی استفاده کنید که دارای رنگ ھای تیره ھستند.

 

 

·    آن دسته از فرش ھایی که دارای چند رنگ مختلف ھستند و یا طرح ھایی تو در تو دارند، ذرات کوچک، غبار و خاک را کمتر از دیگر فرش ھا نشان می دھند. اگر خانه ای دارید که در معرض گردوغبار و دوده قرار دارد، بھتراست یکی از ھمین انواع فرش ھا را انتخاب کنید.

 

· به نحوه استفاده و نوع کاربرد فرش ھا بسیار توجه داشته باشید. به یاد داشته باشید آن دسته از فرش ھا که در بافت شان نایلون به کار رفته است و به اصطلاح فرش ھای نایلونی نامیده می شوند، بسیار با دوام و در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم ھستند و به نسبت دیگر فرش ھا قیمت ارزان تری ھم دارند. تنھا ایرادی که این دسته از فرش ھا دارند این است که گرد و خاک را به سادگی به اطراف منتقل می کنند.

 

·فرش ھای پشمی دارای ماندگاری زیادی ھستند و در برابر عوامل محیطی مقاومت بایی دارند اما گرد و خاک به سختی از آنھا جدا می شود.

 

 

· فرش ھای اکرلیک و پولی استر ممکن است خرده ھایشان از آنھا جدا شود.

 

 

 

مرجع:http://aquilairan.ir/shown.php?id=42&i=%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-